Thought Leadership:

KOMMUNIKATION MED AUTORITET

Mange virksomheder har viden og ekspertise, som gør dem særligt interessante at lytte til. De følger med i udviklingen og tendenserne inden for deres branche, og de kan sætte dem i perspektiv, så de bliver relevante for mange flere end den nuværende kundekreds.

Vi taler om, at disse virksomheder udviser Thought Leadership. Nogle af dem opnår endda talsmandsstatus, hvor de bliver inviteret til at holde oplæg på konferencer, hvor medier henvender sig for at få ekspertudtalelser mv. Resultatet er øget synlighed og troværdighed - og dermed adgang til nye kunder, samarbejdspartnere, medarbejdere og andre stakeholdere. 


Begrebet Thought Leadership er ikke nyt. Det blev allerede brugt i 1990’erne af Joel Kurtzman, som var stifter af magasinet strategy+business (der kan anbefales til alle med interesse for strategisk virksomhedskommunikation). I de senere år bruges Thought Leadership stadig oftere som et af den slags buzzwords, der flagrer lidt hjemløst rundt og optræder i mange forskellige sammenhænge. - Men hvad dækker Thought Leadership grundlæggende over?

Kort fortalt (når vi taler virksomhedskommunikation) handler Thought Leadership om at etablere en virksomhed som en stemme med autoritet – måske også som en leder og endda et forbillede – både inden for virksomhedens egen branche/virkefelt og i forhold til det omgivende samfund i øvrigt.

Som virksomhed eller organisation kan der være mange fordele ved at etablere sig som en stemme med autoritet: Det hjælper med at opbygge og vedligeholde troværdighed i forhold til stort set alle stakeholdere: eksisterende kunder, potentielle kunder, samarbejdspartnere, medarbejdere, myndighederne, medierne, offentligheden osv. Det siger sig selv, at troværdigheden er afgørende, hvis man ønsker at blive hørt og taget alvorligt – midt i koret af mange stemmer.

Autoriteten og troværdigheden kan bruges i mange sammenhænge og komme til udtryk på mange måder. Det kan fx være i form af kronikker, debatindlæg, klummer, blogs, avisinterview, indhold på virksomhedens website, nyhedsbreve, whitepapers, bøger, LinkedIn-indlæg, taler, keynote-præsentationer – eller simpelthen i samtaler med kunder, medarbejdere, partnere og myndigheder.

Men hvad skal din virksomheds Thought Leadership handle om? - Hvad skal vi tale om, mene, tro, have holdninger til – kan spørgsmålet lyde? Som udgangspunkt skal den enkelte virksomhed selvfølgelig tage afsæt i egen virkelighed og eksistensberettigelse. Det er ikke relevant for fx skofabrikanten at udvikle budskaber om vindmølleindustrien.

Men alligevel er der i dag en række overordnede temaer, som både skofabrikanten og vindmølleindustrien forventes at have holdninger til – det gælder fx i forhold til klima, bæredygtighed, ligestilling og i det hele taget ESG-agendaen, som du kan læse meget mere om her. Det er forventninger, som kommer fra mange sider fx: medarbejdere og potentielle medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere, medierne og offentligheden generelt.

Husk også, at arbejdet med Thought Leadership i sig selv kan fungere som en prisme, der hjælper med at stille helt skarpt på de værdier og det grundlag, som virksomheden navigerer efter – eller gerne vil navigere efter.

Hvis vi zoomer lidt mere ind, kan Thought Leadership antage mange former, men her nogle grundlæggende kategorier, som man kan overveje: 

  • Perspektivering – et billede af fremtidige udviklinger inden for et område

  • Indsigt og udsyn – af både konkrete og generelle problemstillinger

  • Ekspertviden – udredning af komplekse faglige emner, så alle kan være med

  • Værdier – klar tale om virksomhedens værdimæssige grundlag

  • Ambitioner – demonstration af vilje og konkrete mål inden for et område

  • Agenda – sætte en dagsorden i den offentlige debat om et givent emne

  • Gode råd/tips – hjælp givet videre i forhold til ledelse, innovation, investeringer osv. mv.

  • Advarsler – hvad andre også bør være opmærksomme på

  • Kritik – af konkrete udviklinger eller grupper (bør doseres med forsigtighed)

  • Forslag - demonstrere initiativ og handlekraft gennem konkrete forslag

  • Opfordringer – rettet mod konkrete aktører med en konstruktiv tilgang

 

Model for udvikling og eksekvering af Thougth Leadership

Hvordan finde frem til de konkrete emner og temaer, som er relevante at bygge et Thought Leadership op omkring? Her er i meget grove træk den 5-trinsmodel, som vi arbejder ud fra.

Tag kontakt med os, hvis du er nysgerrig, har spørgsmål eller ønsker en indledende dialog om mulighederne for at arbejde struktureret, målrettet og effektivt med Thought Leadership i din virksomhed eller organisation.

Marie-Louise Arnfast: tlf. 40 56 34 36‬, mla@kontekstkommunikation.dk - Nana Balle: tlf. ‭22 95 14 05‬, nab@kontekstkommunikation.dk - Michael Kirkeby: tlf. 26 72 20 24, mki@kontekstkommunikation.dk