Kan skarp kommunikation skrue blusset op under vores eksport-gryder?

Hvordan får vi boostet vores fødevare-eksport, og hvordan skaber vi vækst via fødevarer i Danmark? Det var temaet på Erhvervsstyrelsens konference i Aarhus i oktober 2017, hvor en flok (kniv)skarpe aktører gav hver deres bidrag til holdnings-menuen.  

Fra en kommunikationsvinkel poppede der mange interessante aspekter op i debatten, ikke mindst deltagernes anerkendese af, at vi skal være skarpe på fortællingerne om vores råvarer, vores produktion, vores ’terroir’ og vores madkultur. Der er ingen tvivl om, at den danske fødevaresektor kan tilbyde verden omkring os nogle af verdens bedste, mest innovative og sikreste fødevarer. Men i et konkurrencepræget marked er brandingen, den gode fortælling og bevidstheden om, HVORFOR man er på markedet, et vigtigt redskab i differentierings-kampen.

Her får du en suppeterning af debatten, hvor debattørerne var kokken Claus Holm, fhv. fødevareminister Dan Jørgensen, borgmester i Syddjurs Kommune Claus Wistoft, fhv. regionsrådsformand Bent Hansen og direktør for Møllerup Gods, Henrik Rendbøll, der producerer hamp i læssevis.

Kvalitet, innovation og bæredygtighed: Hvad enten vi kalder det øko eller ej, så skal vi profilere os på produkter, der er tilført værdi via innovation, og produceret med stærkt fokus på miljøbelastning og sikkerhed – lige meget om der er tale om bulk-produktion eller niche-produkter. Og den innovation skal skinne igennem, når man formidler sit produkt. 41 procent af vores eksportprodukter sælges for en pris, der er 20 procent højere end gennemsnittet for andre varer. Mere af den slags.

Fortællingen, værdierne og kulturen: Vi skal fyre op for de gode historier, de forskellige fødevarefortællinger om lokale råvarer, budskabet om, hvorfor vi i Danmark kan noget særligt med fødevarer. Selvom det nye nordiske køkken har rundet 10 år, så gælder principperne stadig – i dag er det ikke længere elitært, og der er al mulig grund til at gå ombord i de ærlige, ydmyge råvarer.

Samarbejde: Sammen er vi stærkere. Så mere samarbejde på tværs af konkurrenceforhold, brancher, regioner, offentlig og privat, by og land, viden og producenter. Netværk og tillid og gensidig inspiration. Måske et fælles forum for udvikling af fantastiske fødevarekoncepter til eksport.

Kend dine forbrugere: Det lyder banalt – men taler vi hen over hovedet på forbrugerne i stedet for at lytte til deres reelle behov. Vi skal rumme hinandens forbrug – ikke fordømme – og give folk ’lov’ til at spise det, de har lyst til. Når vi lytter til forbrugerne, bliver det meget nemmere at arbejde i øjenhøjde med forbrugerne om inspiration, smag og bæredygtighed.

Hvad kan du gøre?

Er du en del af den danske fødevareklynge som producent eller organisation? Så kunne du med fordel overveje disse spørgsmål:

·       Er din fortælling klar, engagerende og unik? Står det soleklart, hvad du kan tilbyde dine kunder – og resten af verden? Og har du en klar plan for, hvordan din fortælling når ud til dine kunder? Dine forbrugere? Dine potentielle partnere? Til beslutningstagere og det øvrige samfund?

·       Er du allerede synlig i Danmark? Og vil du gerne være synlig på vores største eksportmarkeder, for eksempel Tyskland eller Sverige?

·       Er du i dialog med dine forbrugere? Eller er du nysgerrig efter, hvordan engagerende indhold på sociale medier kan give dig et fortrin frem for dine konkurrenter?

Giv associeret partner, Nana Balle et ring på 22951405 eller send hende en mail på nab@kontekstkommunikation.dk, hvis du vil have en opskrift på, hvordan du får løftet kommunikationen om dine produkter eller din dagsorden.