Bag facaden

"Betragter månens bue
Den kun er halv at skue
Og er dog hel og rund
Så er vel flere sager
Som nu vort hjerte vrager
Fordi vi halvt dem skue kun"


Sådan skrev Carsten Hauch i 1838. Og sådan tænkte jeg mere end en gang, når jeg i mit tidligere job som dansk pressechef og senere nordisk brand manager i en stor global virksomhed blev ringet op af velmenende bureauer, der ville hjælpe mig med at styrke virksomhedens brand.

Det skete som regel i kølvandet på, at vi havde fået tæv i danske medier. De tæv kunne være velfortjente, fordi vi havde kvajet os. Eller de kunne være urimeligt hårdhændede, fordi vi var store, og der gik lidt blodrus i medierne. Eller det kunne være begge dele.

Den vanskelige navigation
At lægge sig fladt ned, undskylde, præstere en øjeblikkelig og total åbenhed samt en plan for, hvordan vi ville forhindre en gentagelse, var den hurtigste og nemmeste måde at få ro på i forhold til pressen. Men medierne var ikke de eneste interessenter i en kritisk situation. Der kunne være et internt ønske om at forstå sagens sammenhæng til bunds, før man begyndte at udtale sig om årsager i offentligheden, og i et komplekst teknologisk set-up kunne det tage tid at nå frem til en sådan indsigt. Der kunne være et fokus på at orientere kunderne som de første. Der kunne være et behov for at beskytte sig mod ikke-relevant ansvarspådragelse. Der kunne være et globalt perspektiv på sagen, som var anderledes end det lokale. Og udtalelser kunne i yderste instans være kurspåvirkende. I det krydsfelt skulle virksomheden navigere fra minut til minut.

Erfaringer fra orkanens øje
Og det er ikke blevet nemmere i dag, hvor de sociale medier er en væsentlig del af mediebilledet. Meget kan forberedes gennem issues management, kriseberedskaber og andre discipliner. Det skal man sørge for at have på plads. Men når alarmen går, så opstår der alligevel uforudsete situationer, behov og konflikter, som skal håndteres under stærkt pres. Det er ikke altid et elegant forløb. Men det er virkeligheden. Det ved man, når man har siddet inden for murene og ageret midt i orkanens øje. Og det er en god erfaring at have med sig, når vi i Kontekst Kommunikation bliver inviteret indenfor for at hjælpe med brand management. I rolige tider såvel som i tilspidsede situationer. Der er mange hensyn, der skal afbalanceres. Også dem, der er knapt så synlige for det blotte øje. 

Du er velkommen til at kontakte mig – Marie-Louise Arnfast – for en dialog.