TJEKLISTE: HAR JERES ESG-IDENTITET ET KLART FOKUS?

Her en kort tjekliste på seks punkter, som kan hjælpe med internt at diskutere og afklare mål og muligheder. Derefter er I meget velkommen til at kontakte os for en indledende og uforpligtende dialog om behov og muligheder for at kommunikere ESG-indsatsen, så den bliver forståelig, relevant og interessant. Så den bliver værdifuld.

  1. Hvad er de vigtige fortællinger om jeres virksomheds bæredygtighedsaktiviteter?

    • Hvad gør I for at mindske jeres CO2-aftryk?

    • Hvad gør I for være en god læreplads i jeres virksomhed?

    • Hvordan har I fået nedbragt vandforbruget det seneste år?

    • Hvordan kan I fortsætte med at udvide produktionen uden at øge energiforbruget?

    • Hvilken vej går det med sygefraværet?

    • Hvordan er virksomhedens værdier reflekteret i sammensætningen af ledelsen?

  2. Har jeres virksomheden en ESG-identitet, som er bæredygtig?

    Ovenstående spørgsmål er kun et lille udpluk af de elementer, vi kan bruge til at opbygge og fortælle om jeres virksomheds ESG-indsats på en god og troværdig måde. Husk, at det ikke kun er jeres virksomheds ESG-arbejde, som skal være bæredygtig. Det skal formidlingen om den også, og derfor handler det om at indkredse de ESG-grundfortællinger, som er holdbare og levedygtige over tid. Det handler om virksomhedens ESG-identitet.

  3. Har I tænkt på ESG som en strategisk prioritet og værdi-skaber?

    Virksomhedens ESG-identitet behøver ikke kun skabe værdi i forhold til myndigheder, investorer, banker og bestyrelse, men også i forhold til virksomhedens kunder og potentielle kunder. ESG-rapportering behøver ikke kun at være en ekstra omkostning, men kan også bidrage til at skabe værdi, dialog og forretningsfordele.

  4. Er ESG integreret i virksomhedens kommunikationsplan?

    For mange virksomheder vil ESG blive en integreret del af forretningsstrategien – også derfor, er det en god ide at integrere ESG-arbejdet i kommunikations- og/eller markedsføringsstrategien: Har I en plan for, hvordan ESG-rapporteringen kan bidrage til den gode historie om jeres virksomhed?

  5. Er I opmærksomme på undgå både greenwashing og greenhushing?

    Man skal desværre ikke lede længe for at finde eksempler på green-washing, som alle gerne vil undgå og styre langt uden om. Frygten for at blive beskyldt for at smykke sig med lånte grønne fjer kan endda få nogle til at gå over i den anden grøft, hvor man slet ikke kommunikerer sine ESG-indsatser. Det kaldes greenhushing og er heller ikke hensigtsmæssigt.

  6. Husker I, at det handler om at vise engagement – ikke om selvros?

    Gode historier er altid positive, men det handler ikke om selvros. Det handler om at vise og demonstrere, at jeres virksomhed er aktiv og engageret, når det gælder ESG-agendaen. Ærlighed, transparens og præcision er nøgleord i virksomhedens kommunikation om ESG.

I Kontekst har vi mange års erfaring med at finde, finpudse og formidle gode historier om og for organisationer og virksomheder – danske såvel som store internationale brands. Vi hjælper med at beskrive, formidle og præsentere ESG-indsatser, så de bliver forståelige, relevante og interessante for alle virksomhedens stakeholdere.

I er altid velkomne til at kontakte os for en indledende (og uforpligtende) dialog om mulighederne for at fokusere jeres virksomheds kommunikation i forhold til ESG:

  • Marie-Louise Arnfast: tlf. 40 56 34 36‬, mla@kontekstkommunikation.dk

  • Nana Balle: tlf. ‭22 95 14 05‬, nab@kontekstkommunikation.dk

  • Michael Kirkeby: tlf. 26 72 20 24, mki@kontekstkommunikation.dk

 

Læs mere: