INSPIRATION
Vi skriver løbende om emner, der optager os. Kig med og se, om der er noget, som kan inspirere dig.
I år træder nye skærpede krav til ESG-rapportering i kraft. Tallene kan bruges til at skabe gode historier om din virksomhed.
Dit projekt kan være nok så banebrydende. Men får du andre til at se lyset? Professionel dissemination kan forbedre din ansøgning og dit omdømme.
Laura Storm er efterspurgt taler på lederkonferencer. Læs interviewet med hende om behovet for, at ledere påtager sig at lede på en anden og mere regenerativ måde.
Kristian Breitenbauch set out to prove that you can achieve long and comfortable drives on electricity. Even in the Arctic cold.
A large number of HDVs could today be switched to electricity – with distance being the main deciding factor.
Green power can also be used on railway lines that have not yet been electrified. If it is converted into hydrogen.
Making air traffic climate friendly is probably the biggest challenge in the green transition of the transport sector.
Norden har meget at byde på, når det gælder grøn omstilling. Ikke kun inden for egne grænser men også, når det handler om eksport af grøn teknologi og energi til andre lande.
Regeringen vll screene alle relevante lovforslag for deres indflydelse på verdensmålene. Hvordan vil det påvirke lovgivningen fremover?
Det er fem år siden, at FN lancerede de 17 Verdensmål for en mere bæredygtig fremtid. Dengang virkede de som en utopi. Nu kappes erhvervslivet om at byde ind. Hvad er næste skridt? Læs mere i denne klumme, som har været bragt i Energy Supply.
Der er for alvor kommet fokus på, hvordan man kan omdanne vindenergi til brint og flydende grønne brændstoffer, som kan hældes på biler og ikke mindst tung transport som f.eks. containerskibe. Læs blandt andet om Mærsk’s forventninger til Power-to-X.
På con amore-fronten er vi i Kontekst Kommunikation optaget af udviklingen af demokrati og medier i udviklingslande, herunder Nicaragua. Vi ser nærmere på de seneste års udvikling i denne analyse, som har været bragt i tidsskriftet Udenrigs i marts 2020.
Hvis man som leverandør vil undgå at blive et halvråddent æg i kundens kurv, så skal man arbejde med sin bæredygtighed. Det har mange mindre virksomheder erkendt. Men en del glemmer at fortælle om indsatsen.
Virksomheder og organisationer skal spænde buen hårdt, for at vi når i mål med verdensmålene. Men ikke så hårdt, at buen brister. Det er vigtigt at afstemme ambitioner efter formåen og prioritere i indsatsen.
Hvor meget indvirkning har det, at vi skifter diesel-hakkeren ud med en el-bil? At vi forsager den røde bøf og alle dens ugerninger? At vi skifter charter-turen ud med en teltferie på nærmeste campingplads - eller forretningsrejsen ud med et Skype-møde?
Forskning og videnskab har altid været vigtig, men er det måske endnu mere i dag med de udfordringer, vi står over for. Lige så afgørende er det, at den nye viden og de solide fakta blive spredt og kommunikeret effektivt, så de kan oplyse vejen frem for os – frem mod bedre beslutninger og en mere bæredygtig udvikling i det hele taget.
Mange virksomheder og organisationer er ikke rigtig kommet i gang med at forholde sig til FN’s Verdensmål. Men har I tænkt på, at jeres medarbejdere/kolleger og ikke mindst jeres kunder kan hjælpe jer på vej?
1.100 virksomheder skal i år for første gang aflægge CSR-rapport. Det giver anledning til at fortælle gode historier. De fleste af os elsker historier om dem, der skiller sig ud, gør en forskel, brænder for noget og handler på det. Alle eventyr er gjort af det stof – og i arbejdet med CSR og Verdensmålene er der masser af den slags historier at øse af.
I 2015 vedtog FN 17 ambitiøse verdensmål for bæredygtig udvikling på kloden. Et af målene handler om energi. Det åbner store eksportmuligheder for danske energivirksomheder. Men hvordan kommer små og mellemstore virksomheder i gang med at udfolde potentialet i verdensmålene?
Hvordan får vi boostet vores fødevare-eksport, og hvordan skaber vi vækst via fødevarer i Danmark? Det var temaet på Erhvervsstyrelsens konference i Aarhus i oktober 2017, hvor en flok (kniv)skarpe aktører gav hver deres bidrag til holdnings-menuen.
Content marketing er godt, men mere content marketing er ikke nødvendigvis endnu bedre. Når mængden af indhold eksploderer, og alle markedsfører sig gennem samme slags ”berigende” indhold – hvad er så strategien, hvis vi ikke skal ende i et clickbait-overbuds-helvede?
SoMe er ikke alt. Earmed media i form af klassisk PR har stadig stor værdi.
I Kontekst Kommunikation hjælper vi fx Verizon Enterprise Solutions med at nå langt ud i danske medier med undersøgelser, teknologiindsigt, thought leadership mv. Vi trækker på 20 års erfaring med PR-arbejde for en lang række globale tech-brands som fx IBM, Intel, VmWare, Lenovo, Symantec osv. foruden danske tech-virksomheder.
Tjek indholdet i vores PR-værktøjskasse her:
På en mark i udkanten af Hobro ligger en lille organisation. Den har fokus på, hvordan brint kan bruges i den grønne omstilling. I 2014 var den primært kendt af samarbejdspartnere, som talte en håndfuld virksomheder i nærområdet og nogle forskere på Aalborg Universitet. I dag er den kendt globalt af toneangivende aktører inden for brint og modtager jævnligt henvendelser om samarbejde. Hvad er der sket?
Kan man lave skaldyrsessens af strandkrabber - og bliver man smukkere af tang?
Læs om, hvordan projektet Bæredygtig Kystkultur gennem skånsom og innovativ anvendelse af havets ressourser skaber et godt og bæredygtigt livsgrundlag for mennesker, først og fremmest på Djurslandskysten, men på sigt også i resten af Danmark og ude i verden.
Kontekst Kommunikation har bl.a. hjulpet med:
• gennemarbejdning af projektbeskrivelse og fundraisingmateriale
• udarbejdelse af profilbrochure
• udvikling af website
• sparring på kommunikation
Det anslås, at der globalt set findes markedsmuligheder for den private sektor på 12 billioner $ i arbejdet for at nå Verdensmålene. To store arrangementer i sidste uge viser, at FNs Verdensmål – også kaldet SDG - for alvor er ved at komme på agendaen. Hos store, etablerede virksomheder såvel som hos små og socialøkonomiske start-ups. Og det er et nyt og fantastisk perspektiv, at der nu er en fælles dagsorden at tale ind til, når det gælder om at udvise samfundsansvar.
Video-indhold:
Interviewserie firedoblede antallet af Facebook-følgere
Videoer på Facebook er ikke forbeholdt solskinshistorier og hurtige click-baits, men kan også skabe engagement om livets mere mørke og alvorlige sider.
For Landsforeningen Liv&Død udviklede vi interviewprojektet ”Danmarkshistoriens største generation taler ud om døden,” med deltagelse af 6 kendte danskere. Videointerviewet med tidl. overlæge og formand for Etisk Råd, Ole Hartling opnåede over en halv million visninger, 2600 delinger, 6400 likes og hundredevis af kommentarer. Læs mere om projektet her!
For kort tid siden havde vi den glæde – sammen med gode kolleger – at arrangere indvielsen af et af Europas største og mest avancerede brintanlæg - af sin art. Indvielsen er den foreløbige kulmination på en formidlingsopgave, som har strukket sig over et par år og omfatter udarbejdelse af kommunikationsstrategi og -plan, position paper, website, sociale mediekanaler, brochurer, videoer, præsentationer, posters og PR.
Ørsted, Rockwool, Vestas og Danfoss har indarbejdet verdensmålene i deres forretningsstrategier. De forventer at få forretningsmæssige fordele ud af det. De mindre og mellemstore virksomheder inden for energi-sektoren er ikke kommet i gang endnu. Men det behøver ikke at være så svært.
Det tyske marked kan være svært at komme ind på. Men mange "brobyggere" står parat til at hjælpe danske virksomheder ind på det store marked syd for grænsen.
Ikke mindst inden for velfærdsteknologi vil der være store gevinster at hente for såvel patienter som personale i at "samarbejde" med robotter. Og flere danske virksomheder er langt fremme med at skabe fremtidens robotter inden for velfærdsteknologi. Vi har haft fornøjelsen at hjælpe en af disse virksomheder med at få det perspektivrige budskab frem.