Sprechen Sie Deutsch?

"If I am selling to you, I speak your language. If I am buying dann müssen sie Deutsch sprechen."

  - Willy Brandt, Tysklands tidligere forbundskansler
 

Danske virksomheder bør vende blikket mod syd, når de skal finde frem til nye, lukrative markeder. Tyskland er Danmarks største eksportmarkedet, og 430 danske virksomheder er allerede særdeles aktive her. Men potentialet er langt større i et marked på mere end 80 millioner indbyggere, som er venligt stemte over for at gøre forretning med danske virksomheder. Alligevel er der mange virksomheder, der afholder sig fra at gå ind på det tyske marked. Etableringen på det tyske marked kræver nemlig både indsigt i kulturen såvel som sproget.

Kæmpe uudnyttet potentiale for danske virksomheder i Tyskland
Men forarbejdet er det værd, for der er virkelig noget at hente ved at fokusere på Tyskland. I dag går 17% af den danske eksport til Tyskland, 430 danske virksomheder opererer i landet, og 34.000 danske medarbejdere arbejder i virksomheder, der har noget med Tyskland at gøre. Men der er stadig et enormt vækstpotentiale. Det fortalte erhvervsminister Brian Mikkelsen, da han gæstede en konference, som Børsen og Dansk-Tysk Handelskammer stod bag i 2017.

Det store potentiale er også en af bevæggrundene for, at den danske regering i 2016 udformede en Tysklandsstrategi . Regeringens baggrund for Tysklandsstrategien var at skærpe fokus på de muligheder Tyskland byder på, men også at sætte fokus på, hvad der skal til for, at Danmark kan udvikle sit naboskab og øge sin samhandel.

Har I den rigtige indsigt?
Men hvad er det så, de danske virksomheder venter på? Hvorfor går langt flere danske virksomheder ikke ind på det tyske nærmarked, men tager i stedet til USA eller Kina? Mulighederne ligger jo lige foran de danske virksomheders dørtrin.

En forklaring på den store tøven hos mange danske virksomheder er uden tvivl de ofte ringe tyskkundskaber og den manglende kendskab til tysk kultur. Det er vigtigt at gøre sit hjemmearbejde ordentligt, og det kan være gavnligt at alliere sig med lokale partnere, der har forståelse for, hvordan man opfører sig på det tyske marked.

Gode råd hvis din virksomhed skal ind på det tyske marked
Hos Kontekst Kommunikation Sprechen wir Deutsch, og det er bare en af forudsætningerne for at klare sig godt på det tyske marked.

Fem øvrige råd kunne lyde:

1.   Bitte – tal på tysk:

Indled helst en samtale på tysk, og afhold gerne mødet på tysk. Mange tyskere taler og forstår engelsk, men forventningen er, at man forsøger sig på tysk.

2. Mød til tiden:

Tysk præcision kræver, at møder starter til tiden. Punktlighed forventes.

3. Relationer er vigtige

Tyskerne forventer, at en forretningspartner er klar til at investere tid og ressourcer i et samarbejde. Afsæt tid til at opbygge en relation med kunden og udvis ikke utålmodighed. 

4. Husk at være høflig.

Tiltal altid en tysker med De og ikke du. Benyt ”hr” og ”fru” i tiltale samt vedkommendes efternavn. Og husk også at nævne titler som ”professor”, ”doktor” og lignende. Påklædningen er for mænds vedkommende jakkesæt og slips, og for kvindernes kjole eller en formel påklædning.

5. Forbered dig. 

En tysker møder ikke uforberedt op til et møde. Så vær sikker på, du møder den tyske part på lige fod. Vær velforberedt til fingerspidserne!

6. Materiale og hjemmeside på tysk:

Sørg altid for at have materiale og hjemmeside udfærdiget på tysk. Det opfattes fra tysk side som useriøst, hvis præsentationsmateriale med videre fremlægges på engelsk.

Brug for yderligere start-hjælp?
Vi har mange års kendskab til, hvordan man markedsfører sig på det tyske marked, og vi har et net af dygtige lokale, tyske samarbejdspartnere. Vores bistand omfatter udformning af tekster, tilstedeværelse på de relevante sociale tyske medier, PR-aktiviteter rettet mod medier, deltagelse i konferencer og messer, mv.

Vi følger nøje med i, hvad der sker i Tyskland, og vi har et godt forhold til den tyske ambassade i Danmark, Goethe Instituttet og Dansk Tysk selskab. Desuden er vi medlemmer af Dansk-Tysk Handelskammer.

Kontakt os gerne for en samtale om, hvordan vi skaber synlighed for jeres virksomhed i Tyskland. Efterfølgende vender vi tilbage med et skræddersyet plan, der passer til lige netop jeres forretningsmål.


Fakta om Tyskland

Dansk samhandel med Tyskland: Tyskland er Danmarks største eksport- og importmarked.

Økonomi: Tyskland er EU’s største og verdens fjerdestørste økonomi med et bruttonationalprodukt på 3478 milliarder US-dollar (2012)

Regeringsform: Tyskland har siden 1949 været en føderal republik med parlamentarisk demokrati. I 1990 blev Forbundsrepublikken Tyskland og Den Tyske Demokratiske Republik genforenet til det Tyskland, vi kender i dag.

Forbundskansler: Siden 2005 Angela Merkel (CDU).

Hovedstad: Berlin (3,4 mio. indbyggere).

Areal: 357.00 kvadratkilometer. Tyskland er omkranset af ni lande (Danmark, Holland, Belgien, Frankrig, Luxembourg, Schweiz, Østrig, Tjekkiet og Polen) og er dermed det europæiske land med flest nabolande. Tysklands ydre grænser har en samlet længde på 3.758 km.

Befolkning: 80,8 mio. Indbyggere.

Delstater: Forbundsrepublikken består af 16 delstater (Baden-Württemberg, Bayern, Berlin, Brandenburg, Bremen, Hamborg, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Slesvig-Holsten, Thüringen)

Kilder til artikel og fakta: Udenrigsministeriet, Dansk Industri, Den tyske ambassade.